ILLUSTRATIONS

Depuis la création de l’Avant Courrier, nous avons souhaité une identité visuelle en mouvement, en commandant chaque année à un artiste différent sa propre vision de notre métier « d’avant courrier ». Quelques mots clefs (femmes, cirque, mouvement), une alternance entre le noir et blanc et la couleur, entre des illustrateurs et des illustratrices… Notre collection amorcée par Kazy, (également auteur de notre logo, qui, lui, traverse les années) s’étoffe au fil des saisons.

L’AVANT COURRIER 2015 by KAZY
Kazy-K, born 1984, lives and works in Nantes (France). (en FR : travaille)
Having practised multiple forms of Graffiti for more than ten years, he now uses a large panel of representational techniques (etching,screen printing, ink works, stencilling...).
Influenced by classical painting, underground imagery from the 80’s onwards and to a greater extent by « folk art », he has not hesitated to incisively distort certain sacred iconographies.
His work is characterised by a constant search for a point of convergence between the technical, the human and the cultural. This constant interaction nourishes his artistic research.
This process generates a variety of « languages » in order to be accessible to the greatest number of people.
Kazy-K also collaborates with different groups of artists and companies.
His productions are to a great extent inspired by his travels and refer to the street, an endless inspiration considered as an open-air gallery and a perfect testing ground.
Read more here

L’AVANT COURRIER 2016 by GWENAËL MANAC’H
Born in 1990.
It could have been anything else, but he chose drawing.
Drawing as an inner and automatic dialogue, from which encounters, incomplete stories and scenes emerge.
His work is composed of faces, of multifaceted characters to which one could lend thought.
He is inspired by street art, Impressionism, the books of his childhood and people on the bus.
And what he likes most is that another eye reflects his own image.
Read more here

 

L’AVANT COURRIER 2017 par LUCILE REGUERRE
Born 1985, lives and works in Nantes (France). Having learned bronze turning at the Ecole Boulle in Paris and stage design at the Ecole Nationale Supérieure des Arts Décoratifs in Paris, her inspiration comes from the fine arts as well as the performing arts.
She practices linocut and her favorite medium is paper.
She apprehends linocut in the same way as she does stage design. Her purpose is to tell a story within a specific space, place or on the surface of a sheet of paper. Taking into account the spectator’s view in front of a piece of art as well as its accessibilility, Lucile’s work relies upon sensory and sensitive experiences. Using black-and-white exclusively, as in 20th century graphic novels, her inspiration is eclectic and ranges from outsider art to fairground art and artists like Klinger, Navette or Blanquet. She also uses linocut to create illustrations for marketing purposes or events at the request of creative craftspeople, collectives or non-profit organisations.
Read more here

L’AVANT COURRIER 2018 par DELPHINE VAUTE
J’ai grandi sur les bords de la Loire, à observer la nature et à rêver. Ces longs étés angevins dans mon jardin ont nourri mon imagination et sont sûrement à la genèse de certains projets graphiques.
D’Angers où j’ai fait mes études aux Beaux-Arts, je suis descendue le long du fleuve jusqu’à Nantes où je vis depuis plusieurs années. Des vitrines du Muséum d’Histoire Naturelle et à la poussière de vieux greniers, je puise d’anciens visuels, qu’ils soient au centre de mon sujet ou juste utilisés comme vecteur d’idées et de sens.
Que ce soit sur une toile, de la porcelaine, une plaque de métal ou du papier, le trait reste au centre de mes recherches.
Plus d'infos ici

L’AVANT COURRIER 2019 par JERONIMO
S’il dessine depuis toujours, le travail de Jérôme Maillet reste marqué par son parcours d’architecte. Né en 1979, il se forme à l’ENSAAMA / Olivier de Serres à Paris et complète son cursus à l’Ecole d’Architecture de Nantes, où il vit depuis. Sous le nom de Jeronimo, il cherche à extraire, dans ce qu’il observe, l’élément qui sera porteur d’universel pour se créer de nouveaux cadres de perception. Le rapport de l’homme à son territoire est une composante récurrente dans les images qu’il produit. Il explore ainsi nos imaginaires collectifs et nos manières de nous projeter dans un espace pour composer de nouveaux récits. En atelier ou en dehors, son travail s’articule autour du dessin et de ses champs d’expérimentation. Dessin unique, multiple, échelles et matériaux varient selon le contexte d’intervention. Cette liberté donne l’occasion d’inventer de nombreuses collaborations.
Plus d’infos ici